Helvettina

Peklo? Co je peklo?

a) muška jenom zlatá
b) slíbit napsání příspěvku o pekle a pak si to rozmyslet
c) textová RPG hraná v chatboxech na blueboardu
d) „Mám rád černý humor, ale...“
e) dovolená s partou Němců
f) Brno
g) to všechno a ještě spousta dalších věcí

Ovšem Fakt Peklo, s velkým F a velkým P, je jenom jedna věc: najít svoje výtvory z doby dávno minulé, odhadem tak dvě tři regenerace zpátky. Radiouhlíková metoda dokonce naznačuje, že ta hovna pochází z doby před ADSL a tedy před prakticky použitelný internet, plus mínus dvě století. Všechno se to zachovalo patrně díky faktu, že se jedná o výtvory digitální, a k mojí velké smůle ještě pořád existují způsoby, jak to korektně přehrát bez problémů s kompatibilitou. Čímž u mě Windows Vista, v jehož ochranářský zásah jsem tuze doufal, definitivně klesl na pomyslné dno softwarové žumpy.
To, že bezmezně miluji počítačovou hru Star Wars: Galactic Battlegrounds, nejspíš není žádné tajemství. Jasně, je to naprosto bezostyšně vykradený engine z Age of Empires II s pár drobnými úpravami a několika drobnými vylepšeními, ale možná právě proto je to naprosto super. Dvojnásob super je to pak díky editoru map, s nímž jsem si během temných večerů při svíčce a bez internetu užil fakt kopec srandy. A z té haldy jsem teď kousek našel.
Na jejím vršku se nachází scénář s nějakými dvěma tisíci řádky příkazů (přičemž standard v těch oficiálních je hádám tak stovka, maximálně dvě) a jehož herní čas je asi hodina a půl i za předpokladu, že ho hraje člověk, který ho vyráběl. Asi proto, že to je v podstatě strategická verze Pána prstenů, a to od sněmu v Roklince až po ten moment, kdy buď ti hodní zničí Prsten v Hoře osudu, nebo všichni umřou.
Za boha nechápu, proč jsem to tenkrát dělal tady a ne v AoE, kde by to vypadalo mnohem líp. Ono sice skřeti nejsou ani v jednom a Sarumanovi je přeci jen podobnější Dooku než Papež Lev, ale nemůžu se zbavit dojmu, že šípy a meče, zlato a kamení, zdi a beranidla jsou pořád tak nějak blíž k cílovým reáliím než blastery, světelné meče a fakt docela divná vegetace. Armáda duchů pod vedením Aragorna simulovaná droidy obchodní federace má sice svoje kouzlo, stejně tak Bilbo hraný mrňavým Anakinem Skywalkerem, ale vybuchující domy, chlupatí obyvatelé Rohanu s kušemi a astmatický Sauron už moc ne. Tahle emulace hrdinů je vůbec celkem vtipná (Elronda supluje Qui-Gon, Faramira kapitán Panaka a šéfa nazgúlů Císař, například) a je jich tam strašně moc, z nichž vlastně každý kromě Bilba může umřít a dost velké části se to i povede. Díky tomu taky podstatně nakynul počet řádků skriptu, protože nejen každý hrdina, ale i každý blbý barák a prakticky všechno kromě spawnovaných jednotek (protože něco takového tam fakt je) je ručně přejmenované.
Takže to možná vypadá jako hrozně pečlivě vypiplaná píčovina, ale ono to s tou pečlivostí není až tak horké. Například je to z nějakého děsně zvráceného důvodu v „angličtině“ jakou jsem ovládal tenkrát na základce, takže je to sice trochu lepší než náhodný výblitek z Bingu, ale ne o moc. Dvojnásob vtipné a trojnásob nepochopitelné je to hlavně s přihlédnutím k faktu, že se v anglickém místopisu Středozemě neorientuju moc ani dneska, natož tenkrát, kdy jsem to četl jenom česky a nebyla možnost zabrousit na wikipedii. Takže ano, drtivá většina přeložených názvů míst je úplně mimo a funguje maximálně jako další úroveň zmatení.
Navíc jsem tenkrát asi sám neměl moc jasno v tom, jak moc vážně to pojmout, takže se tam trochu prolínají reálie: pevnosti jsou sice brány jako hrady s opevněním a Legolas jakože střílí šípy, ale čarodějové získávají svým pobytem v kouzelných věžích nové technologie a jako takové je i chápou a komentují, takže není problém vybavit armádu brýlemi s nočním viděním nebo jim přetaktovat blastery pro vyšší dostřel. A taky se tam v jednu chvíli objeví [tenhle hňup] s hláškou, že šel náhodou kolem a chce pomoct.
Pořád jsou tam ale celkem dobré momenty a zajímavá řešení: přerod Gandalfa, bitvy o významná místa, výzkum nových technologií pomocí čarodějů, Glumova schizofrenie je přímo hmatatelná, jsou tam Šedé přístavy a Železný pas opravdu vyrubou entové, takže jsem nakonec vlastně docela rád, že jsem si to připomněl.

No, ale pak je tady jiná věc, a ta už je fakt jenom k pláči.
K pláči je zejména proto, že je novější, což s přehledem dokazuje použitá platforma: turbopascal. Dalo se čekat, že když mi byl tento vynález zkázy na gymplu představen, nenechám to jenom tak, ale že si upletu bič sám na sebe, to by mě ani ve snu.
Stvořil jsem [gamebook]. Mám dokonce pocit, že jich bylo víc, každopádně tenhle jediný se mi zachoval a doufám, že je z nich nejhorší. Je na něm mimochodem jasně vidět, že vznikal ještě než jsem měl jasnou představu o Champbaccovi jako postavě, ale to je to nejmenší.
Všechno od zápletky až po použitý slovník a fráze je tak strašně na facku, že se o to nemůžu nepodělit, a ty hrubky, co jsem viděl, taky nejde vždycky shodit na podmíněné formátování textu, kdy záleží na předchozím ději, co vlastně bude podmětem. Každopádně pokud budete toho patnáctiletého troubu v pozici pána jeskyně poslouchat, neměl by být problém se dostat skrz rádoby příběh až do konce, i když to bude Fakt Peklo: až na výjimečné případy se buď odpovídá ano x ne (malými písmeny), zopakováním vybraného textu napsaného velkými písmeny (opět velkými písmeny), nebo jakkoliv, přičemž to poslední má na průběh hry vliv pouze kosmetický. Vtipnost nastává na některých operačních systémech, které vám nedovolí psát v tom spuštěném okně jinak než anglickou klávesnicí, takže některá písmena prostě nenapíšete a vzhledem k tomu, že jsem podobný problém tenkrát nepředpokládal, je to samozřejmě většinou postavené úplně obráceně, než by mělo. Možnost UMŘI tak prostě nenapíšete a program i při napsání UMRI skočí zpravidla na tu horší variantu, například DEJ MI HUBANA, JABBO, kde žádná diakritika není a prostá optimalizace by to tedy vyřešila. Zdroják samozřejmě nemám, jinak bych to překopal celé.
Zkusmo jsem to projel na skóre 2554 za světlou stranu a 3615 za temnou, ale vzhledem k těm několika volbám nevolbám jde nejspíš hlavně v prvním případě namlátit mnohem víc.
Vlastně se z toho ve výsledku dá vzít jediné pozitivum: můžeme být všichni (tj. všichni čtyři) rádi, že jsem se v tom stádiu nezasekl, protože to by spousta věcí v tom lepším případě vůbec nevznikla, v horším by to bylo naprosto příšerné a bez drabblů.
Prostě Fakt Peklo, no, a to jsem ani neotvíral dokumenty, protože toho se fakt bojím.

Jo a pak je tu ještě FAKT PEKLO, verzálkami, to když se člověk začne trošku ztrácet ve vlastním fandomu. Jako jasně, mám tam nějakých pět set drabblů a pět tisíc let vývoje, bitek a magie, ale už bych si možná mohl někam poznamenat, jak přesně se tenkrát ten Protektorát Horní Uhry připojil k Planetám Koruny české, za kterou stranu bojovali rytíři atomového hřibu ve válkách o elfské dědictví, kdy zhruba se z Tess stala nemrtvá zrůda terorizující polovinu vesmíru a tak vůbec...

A ostatně soudím, že by Jediland měl být aktualizován.

2 komentáře:

Gwen řekl(a)...

Mám tě ráda...
Příspěvek jsem otevřela naprosto nasraná na okolí, zastávku autobusu i blízký Vesmír (kromě Pluta). A teď... se snad dokonce i usmívám...

A protože mi Tess včera řekla, že ta blbá doména stojí blbejch 1400,- ročně a já dokonce i ty prachy mám, ještě vážnějc uvažuju o Novém Jedilandu (což ti nezabrání psát drabbly, protože podmínka pro ukončení stejně nebude splněna).

Bragi řekl(a)...

Dík.
A chystá se ještě jedna lamárna, která by tě mohla taky docela pobavit, dám vědět.
(na Nový Jediland se vyštvi, stejně už nikdo SW fanfikci nepíše... teda jako nikdo krom nás dvou)