Kokotti

I mnohými opovrhovaná teta Wikipedie ví, že:

Zapisujeme-li v textu počet číslicí, nevyznačují se žádné koncovky.

Když už jsem ten šuplík jednou otevřel, nedá mi to a dodělám věc, kterou jsem tu začal zmiňovat někdy před třemi lety. Ono totiž hrozí, že bych to pak sliboval skoro tak dlouho, jako někdo slibuje aktualizaci Jedilandu, a to by bylo nemilé.

Sbírka Kokot-ti vznikala pěkně dlouho, ač je v ní zachycovaný nešvar víc než populární, a zveřejňuji jenom to lepší, reálně je materiálu třikrát tolik. Rovněž jsem si za tu dobu vysloužil pár zkoumavých pohledů, zmínil-li jsem, že sbírám kokoty. Byla to ale činnost veskrze zajímavá a dokonce jsem dostal několik příspěvků od pomocných sběračů. Naneštěstí jsem někam zašil složku, kde všechny tyto externí příspěvky byly, a tak asi chvíli potrvá, než je najdu. Tímto se přispěvatelům hluboce omlouvám a ještě jednou jim děkuji za snahu.

Nicméně k věci, respektive k obrázkům. Pokud někdo pořád neví, o čem je řeč, dovolil bych si ukrást a trochu zkrátit formulaci z [jednoho fajn webu] a upřesnit to poučné souvětí z Wikipedie:

Pokud se číslovky nevyjadřují slovy, ale číslicemi, má řada lidí tendenci naznačovat tvar dané číslovky tím, že za číslici ještě doplní jakousi koncovku. Číslice se ale neskloňují, podobně jako například značky a většina zkratek. Správný tvar číslovky totiž vyplývá z kontextu.

A že těch lidí je!

Já sice chápu, že chybovat je lidské, etc etc, ale může mi někdo doprdele vysvětlit, jak tohle vzniklo? Vždyť to prostě nedává minimum smyslu, ať se na to koukám z jakékoliv strany. Navíc ta kreativita kombinování různých chyb je až zarážející, a to nepočítám sem tam ujetou mezeru, sem tam jednu navíc, nesouměrnost velikosti písmen a vůbec. Místy mě to prostě fakt točí a zajímalo by mě, jestli jsem sám. Zkusíme to.

Vítejte v pavilonu expozici kokotů.

Neznámý kokot mi kazí požitek z oblíbené hospody.
Místo pořízení: Krákora, Praha 2.

Neznámý kokot pomáhá ostatním zhubnout. 
Místo pořízení: Radlická, Praha 5.

Neznámý kokot o dva roky později
Místo pořízení: Staroměstská, Praha 1.

Neznámý kokot dělá do Kyanidu.
Místo pořízení: Rájov

Neznámý autor radí, jak používat těžce bizarní výtah.
Místo pořízení: Nádraží Holešovice, Praha 7.

Neznámý kokot předvádí pomlčkovou variaci na klasické téma
Místo pořízení zapomenuto.

Neznámí kokoti pracují i u české pošty, pochyboval o tom někdo? 
Místo pořízení: Dejvická, Praha 6.

Neznámý kokot rozšiřuje.
Místo pořízení: OC Avion, Ostrava.

Neznámý kokot pořádá autogramiádu.
Místo pořízení: Radlická, Praha 5.

Neznámý čínský kokot se inspiroval domorodci
Místo pořízení: Čínské bistro v NC Eden, Praha 10.

Neznámý kokot se živí prodejem špicových hamburgerů.
Místo pořízení: Příbor, náměstí

Neznámý kokot nemá rád děti.
Místo pořízení: Žitomírská, Praha 10. 

Neznámý kokot kazí pověst dobrému pití.
Místo pořízení: Krásný ztráty, Praha 1.

Neznámý kokot zavádí novou kombinovanou normu s písmenkem navíc.
Místo pořízení: Bistro na Pálavě.

Banda neznámých kokotů se vyřádila tak nějak komplexně. 
Místo pořízení: Gynekologie na Bulovce, Praha 8. Neptejte se.

Neznámý kokot a jeho zavěšené dráždidlo s horním indexem.
 
Místo pořízení: NC Eden, Praha 10.

Neznámý kokot přiznává chybu a kurví přídavná jména od číslovek odvozená.
Místo pořízení: Choceradská, Praha 4

 Neznámý kokot podobně zasáhl i samotného císaře.
Místo pořízení zapomenuto.

Neznámý kokot to dotáhl až na velkou reklamu v metru.
Místo pořízení: Želivského, Praha 10.

Neznámý kokot zasáhl Státní filharmonii Košice.
Místo pořízení: Metro, toho času ve stanici Dejvická.

Neznámému kokotovi se ztratila čivava a ze žalu kombinuje.
Místo pořízení: Kačerov, Praha 4.



A tady ještě takový bonus, který se sice netýká číslovek, ale taky je moc fajn.

Místo pořízení: Dveře metra.

Místo pořízení: NC Eden.

Hulk mad
Místo pořízení: Zeleneč

A ostatně soudím, že by Jediland měl být aktualizován.

2 komentáře:

Gwen řekl(a)...

Mám teorii, že tohle se aktuálně používá podle vzoru 1st, 2nd, 3rd atd.

U Jeho Císařské Výsosti bych si toho nevšímala, neb cedule vypadá autenticky, tudíž splňující pravidla pravopisu za France Jozefa.

A nejenom číslovky se pitvoří. Některé nápisy si musíš i přeložit, abys vůbec věděl, co tím chtěl básník říci

Kendra řekl(a)...

Já tam vždycky čtu "do desetiti položek".